Marketing

Jak skutecznie pozycjonować własny sklep internetowy? Co trzeba wiedzieć?

Temat pozycjonowania własnego sklepu internetowego jest coraz częściej wspominany w kontekście skutecznej reklamy i promocji własnego biznesu. W dobie internetu jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do klienta i wygenerowanie odpowiedniego zwrotu inwestycji. Przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania swojego sklepu internetowego, warto zapoznać się z odpowiednią terminologią i poznać najważniejsze zagadnienia dotyczące pozycjonowania.

Co trzeba wiedzieć, aby samodzielnie zacząć pozycjonować własny sklep internetowy?

Korzystając z wyszukiwarki Google nie trudno się domyślić, że jest ona praktycznie monopolistą na swoim rynku. To właśnie tej wyszukiwarce musimy się podporządkować, przestrzegać jej reguł, aby w dłuższym czasie nasze działania pozycjonerskie rzeczywiście się opłaciły. Na każde wpisane do tej wyszukiwarki hasło, otrzymujemy stosowną odpowiedź i listę ściśle posegregowanych wyników wyszukiwania. W pozycjonowaniu naszym celem jest odnalezienie się w tych wynikach na wysokiej pozycji. To jednak nie wszystko, bo pozycjonując swój sklep, raczej nie chcielibyśmy aby wyświetlał się przy frazach, które nie są z nim związane. Dlatego tak ważne jest pozycjonowanie na odpowiednie frazy i słowa kluczowe.

Aby skutecznie poruszać się po wyszukiwarce Google, należy znać kilka krytycznych terminów pomocnych w zrozumieniu tego jak działa wyszukiwarka.

Pozycjonowanie, nazywane też jako SEO to zestaw działań, jakie podejmujemy aby nasz sklep czy strona pokazały się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pod tym kątem często mówimy też o optymalizacji strony, czyli search engine optimization.

Wyniki wyszukiwania, po angielsku SERPs – Search Engine Results Pages to wszystkie strony, które wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę danego słowa kluczowego.

Słowo kluczowe, fraza, z angielskiego keyword to zapytanie, które kierujemy do wyszukiwarki, aby otrzymać listę wyników wyszukiwania (SERPs).

Proces przebiega prawidłowo i z założeniami dopiero w momencie, gdy po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego wyświetlają się wyniki stosowne do danego słowa kluczowego. Wyszukiwarka analizując poszczególne strony, bierze pod uwagę nie tylko strony, na których znajduje się słowo kluczowe. Istotne są również dane takie jak jakość treści, unikalność, kontekst, historia domeny, profil linków (backlinków), a przede wszystkim działania prowadzone przez konkurencję (na innych stronach). Specjaliści w kontekście pozycjonowania mówią o nawet 400 czynnikach wpływających na pozycję strony czy sklepu w wynikach wyszukiwania.

O co zadbać pod kątem SEO tworząc sklep internetowy?

Pozycjonując własny sklep internetowy, należy pamiętać o tym, że naszym celem jest sprzedaż. Dlatego powinniśmy celować w specyficzny typ słów kluczowych (tzw. buyer intent keyword). Takie słowo kluczowe pozwoli na trafienie do odpowiedniego klienta i zmaksymalizowanie współczynnika konwersji (conversion rate). Przykładowo posiadając w sklepie telefon Samsung Galaxy S10, powinniśmy pozycjonować tę wyznaczoną podstronę na tę frazę. Najprostszymi działaniami, jakie możemy podjąć w celu podniesienia pozycji przy tej frazie jest:

    • – wzbogacenie jej w nagłówki H2/H3,

 

    • – dopisanie treści taka jak opis produktu,

 

    • – nasycenie tej podstrony w słowa kluczowe typu Samsung Galaxy S10, telefon samsung galaxy s10 czy samsung galaxy s10 cena,

 

    • – dodanie produktu do odpowiednich kategorii po wcześniejszym utworzeniu odpowiedniej struktury,

 

    • – dodanie sekcji komentarzy i opinii,

 

    – pogrubienie i podkreślenie najważniejszych informacji w opisie produktu.

Poza tym pozycja w wyszukiwarce może podnieść się, kiedy zadbamy ogólnie o takie elementy jak:

– przydatne i unikalne informacje dla klientów (np. blog),
– dobre doświadczenie klienta i użytkownika (customer i user experience),
– przyjazną strukturę kategorii dostępną w górnym i bocznym menu,
– łatwą nawigację, przyjazne linki,
– dużą liczbę obrazków z tekstem alternatywnym (alt), który stanowi informację dla wyszukiwarki i określonych grup użytkowników,
– pomocne strony typu faq, kontakt, o nas,
– przyjazne i treściwe dla wyszukiwarek tytuły oraz nagłówki,
– linkowanie wewnętrzne (np. podobnych produktów i powiązanych tematycznie artykułów).

Działanie dla bardziej zapartych – czyli budowanie linków

Jeśli zadbamy o te podstawowe czynniki, następnym krokiem będzie rozpoczęcie działań linkbuildingowych. Możemy nawiązać współpracę z innymi działaczami ze swojej branży przez portale takie jak whitepress czy odpowiednie fora dla pozycjonerów. Same działania linkbuildingowe to nic innego jak pozycjonowanie swojej strony przy użyciu linków zewnętrznych. Np. sklep z zabawkami dla dzieci można polecić w artykule na blogu kolegi o zabawkach przy użyciu linku do swojego sklepu. Aby link na blogu kolegi przekazał swoją moc i wpłynął na pozycję strony, musi być linkiem “dofollow”, czyli nie może zawierać tagu HTML “rel=’nofollow'”. Dobrze by było, gdyby został umieszczony na początku lub w środku artykułu.

Zadbać należy o optymalizację anchorów, czyli tekstu linku, który kieruje do naszego sklepu. W roku 2019 zaleca używać się linków w stylu: http://domena.pl/ w celu uniknięcia podejrzeń wyszukiwarki. Okazjonalnie można użyć tekstu linku w postaci dokładne słowo kluczowe, na które pozycjonujemy stronę (tzw. exact match). Częściej linkować można z tekstu całego zdania lub polecając dany sklep np. pisząc “napisano przy współpracy z portalem dobre zabawki”. Nie należy też przesadzać z linkowaniem na strony produktowe czy do artykułów. Kluczowy jest umiar i zachowanie naturalnych stosunków.

Należy pamiętać, że temat SEO jest znacznie bardziej złożony i tak naprawdę żaden czynnik nie gwarantuje wysokiej pozycji. Dopiero dogłębna i specjalistyczna analiza działań konkurencji, pozwoli na skopiowanie i ulepszenie strategii, co w końcowym rezultacie prawdopodobnie przełoży się na znaczący wzrost pozycji. Stawiając pierwsze kroki, najlepiej skupić się na mniejszych słowach kluczowych i powoli poznawać narzędzia takie jak Ahrefs, search console i SEMRush. Słownictwo SEO można uznać za stosunkowo intuicyjne i łatwe do rozszyfrowania. Czytając artykuły o pozycjonowaniu, z czasem automatycznie będziemy się nim posługiwać stając się coraz lepsi w prowadzonych działaniach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *